Thursday, December 22, 2011

Dunia Oh Dunia...

Rabu
21/12/2011

Tak banyak sangat benda yang jadi hari ni. Tapi gua ada terbaca kat facebook bangun tgh hari tadi. Pasal kes turun bendera Najib then video nak ludah mahasiswa pastu SAMM nak buat revolusi bagai. Lame kan gua. Kekeke.

Gua sebenarnya agak kabur pasal semua ni. Sape mamat yg study UPSI tu. Nama dia pon gua tak berapa nak ingat. Alwi ke adli ke gua tak sure.

Tapi bagi gua personally, tindakan dia tu agak bangang la. Sebab kalau di ikutkan, banyak lagi cara lu nak tunjuk lu punya tak puas hati. Lu nak bagi memorandum ke nasi daun pisang ke ape ke, lu punya pasal la. Tapi bagi la cara berhemah. Lu kena ingat, lu mahasiswa. So lu kene tunjuk sikap profesional lu tu. Jangan ingat lu da pegang title mahasiswa lu da besar. Lu kena tunjuk contah yang baik kat orang-orang sekeliling lu.

Mungkin bagi lu dengan cara ni baru suara lu akan di dengar. Gua paham. Tapi bagi gua lu kena la slow and steady. Jangan gelojoh. Ni tak, belom apa-apa lu da buat benda bukan-bukan. Memang la jadi isu. Gua takde la salahkan lu 100 peratus. Kerajaan pon kena la prihatin sikit. Nak pilihanraya ni. Lu nak menang ke tak wei gamen??

Yang paling gua bedekah sekali si paglima yang nak meludah bagai ni. Lu jangan buat kerja bodoh la. Nak jumpa ludah bagai. Lu kena ingat. Mesia ni ada undang-undang. Jangan ikut amarah lu je. Ingat orang lain takde perasaan marah ke? Lu org dewasa, ada pangkat lagi dalam politik. Matang la sikit. Macam tu ke lu nak ajar orang. Kalau anak lu buat salah, lu teros ludah muka dia ke. Lu buat orang lagi marah wei. Patot lu kena la ambik pendekatan yang elok. Bawak berbincang ke apa ke. Yes, dia buat benda yang boleh di kira kurang ajar. Tapi takkan lu nak buat benda yang sama. Shame on you la wei.

Gua nak sembang pasal SAMM ni tapi gua haran pon tak tau SAMM ni menatang apa. So gua malas nak petik SAMM ni. Tapi yang gua pasti, semua orang nak jadi hero. Dari yang turunkan bendera, yang nak meludah dengan SAMM ni sekali. Tu belum lagi dekat facebook, twitter ngan blog lagi. Lu orang punya sembang tak ingat wei. Pesen ikut perasaan amarah. Gua bukan apa, gua takot golongan mahasiswa ni jadi kambing hitam je. Jadi kambing hitam untuk golongan tertentu.

So, untuk mahasiswa lu belajar la rajin-rajin. Pastu keje elok-elok. Baru masuk politik. Lu tunjuk misi ngan visi lu. Bia semua nampak. Bertanding jadi wakil rakyat. Pastu lu nak pinda apa akta pon lu punya suka la. Untuk panglima-panglima semua, lu kena la ubah pendekatan lu. Macam mana la orang nak suka kat lu orang. Buat video bagai. Serius, gua 1st tengok pon menyampah wei. Bangang punya keja. Baik lu report polis je. Bangang!!

Ni pendapat peribadi gua je. Lu suka ke tak, tu lu punya hal.

No comments:

Post a Comment