Friday, February 3, 2012

Pencerahan

Sebenarnya ape yang gua nak cakap pasal benda tu adalah gua tak percaya easy money ni. Mana ada orang nak bagi lu duit senang-senang wei. Orang gila pun pikir dua tiga kali nak bagi nak bagi duit senang-senang camtu.

Gua ingat lagi masa kat poli kemain ramai lagi yang join MLM. Gua pon kena sekolah gak suruh masuk. Tapi gua tolak baik-baik. Takde keja la gua nak buat benda bukan-bukan tu semua. Serius wei, lu dah besar. Dah boleh pikir. Mimpi basah tu jangan cerita la. Tak mimpi pun lu basah gak. Takkan tak boleh nilai benda ni semua. Alasan yang paling gua menyampah sekali adalah nak tolong melayu. Puih!! Tolong melayu apa jadah. Lu lagi menyesatkan melayu la woih.

Lu tau tak dalam apa benda MLM yang lu orang masuk kepala besar dia bangsa lain? Tau tak? Kalau pun kepala besar dia melayu dia hanya pandang lu sebagai alat untuk memenuhkan poket diorang je. Lu jangan ingat diorang sebangsa dengan lu jadi diorang boleh tolong lu. Lu dok kutuk bangsa lain cakap diorang makan lebih-lebih tapi lu tak nampak bangsa lu dok makan lu hidup-hidup. Jangan cerita bangsa dengan gua la. Apa bangsa sekalipun lu orang, lu orang still manusia. Manusia yang tak lari dari sifat tamak dan dengki. So jangan nak salahkan bangsa lain sebab diorang lagi maju dari lu. Salahkan diri lu sebab tak pandai nak ambik peluang dan ruang untuk ubah diri lu.

Macan kes gua kat cokit, apa jadah gua nak percaya kat diorang. Kalau betul diorang boleh predict nombor apasal diorang tak beli sendiri. Dah tentu kaya diorang. Dok semak kat cokit buat magik buat apa. Baik dok rumah goyang telur tunggu hari yang ada draw. Tapi standard la alasan diorang. Pantang kalau beli sendiri. Nanti tak naik. Ini serius alasan gampang. Gua yang tak berapa kaki ni pun boleh agak macam mana sistem nombor ekor ni. Lu ingat senang-senang ke nak kena. Lu pikir la, diorang tu meniaga. Meniaga mesti nak untung. Sape meniaga nak rugi setan. Mengikut pandangan gua, nombor-nombor ni semua akan di tapis oleh komputer. So nombor yang orang beli sikit akan berpeluang untuk naik. Atau pun nombor yang orang tak beli. Gila apa nak bagi nombor yang orang beli beribu naik 1st price. Memang sebulan je la lu meniaga macam tu.

Yang gua menyirap bila ingat kes cokit dulu tu time brader tu tanya si mamat yang claim dia kena nombor tu. Ayat dia lebih kurang gini. "Kamu da tolong 15 orang susah?" Tanya brader tu. Mamat tu yakin je jawab "dah". Then brader tu tanya lagi, "kamu da tolong anak-anak yatim?". "Dah" jawab mamat tu. Celake apa lu dok petik orang-orang yang tak berdosa ni. Kemain lagi lu pancing kan. Tapi ada sorang ni gua memang tak boleh blah. Dia punya sembang. Naik takut gak gua. Umur dekat separuh abad dah. Anak bini belum ada lagi. Tapi kalau sembang bab nombor. Gua naik goyang. Boleh dia cakap kat gua yang" kalau nak kena nombor ni kena mintak kat Tuhan. Sebab rezeki ni datangnya dari Tuhan. So kita kena lah berdoa ke Tuhan moga nombor yang kita beli tu naik. Mana tahu Tuhan dengar doa kita. Dia makbulkan bagi nombor 1 ke". Gua serius terkedu bila dia cakap camtu. Gua ni bukanlah power sangat bab agama ni. Memang dulu time sekolah menengah gua sekolah agama 3 tahun. Tapi itu bukanlah lesen gua untuk jadi macam ustaz azhar idrus. Sefaham gua memang lu kena meminta dan berdoa dengan tuhan. Tapi takkan lah benda camtu lu nak minta ngan Tuhan. Mana pergi rasa malu lu. Dah terang-terang yang judi tu haram. Lu tak malu ke wei. Nanti anak lu datang jumpa lu mohon rogol anak jiran sebelah takkan lu nak bagi izin pulak. Serius otak lu kena servis balik. Tapi gua syak lu kurang kasih sayang. Baik lu kawin cepat. Mana lah tahu hilang benak dalam kepala otak lu tu.

Bukan niat gua sebenarnya nak aibkan sapa-sapa. Gua just tak nak orang luar sana buat benda bukan-bukan. Kalau lu nak senang lu kerja kuat-kuat. Ye ekonomi sekarang macam gampang. Tapi lu kena usaha la. Nanti ada juga modal lu nak sembang dengan anak-anak lu. Takkan lu nak jawap abah kena nombor banyak dulu sebab tu kita hidup senang bila anak lu tanya pasal harta benda lu.  Lu pikirlah sendiri wei. Bukan niat gua nak kurang ajar kat lu. Gua cuma harap lu boleh berubah je. Berenti la dok cai nombor. Berenti la duduk kat kedai nombor tafsir code. Rentikanlah.

No comments:

Post a Comment