Tuesday, June 12, 2012

Jodoh Dan Kehidupan

Hidup ni bukan lah semudah yang kita sangka. Walau macam mana solid lu plan satu benda tu belum tentu akan menjadi. Ini gua rasa semua orang pun tau. Kalau ada yang tak tau tu gua syak dia bukan berasal dari bumi.

Sama juga dalam bercinta. Walau macam mana pun lu plan. Kalau dah memang bukan jodoh lu dengan pasangan lu, lu kena pasrah. Lu kena terima ketentuan yang telah di tetapkan untuk lu. Lu kena percaya yang tuhan ada plan lain untuk lu. Lu kena la percaya ke tuhan.

Gua sebenarnya pelik. Pelik dengan perangai manusia yang tak pernah puas. Benda depan mata dah elok. Lu pergi tukar lain. Mungkin dia tak hot macam Neelofa. Mungkin dia juga tak lah sepandai Azwan Ali memasak. Tapi lu ada pikir tak. Lu nak pasangan yang seakan sempurna. Tapi lu tu ada ke iras-iras gua. Errr maksud gua, lu ada macam Aaron Aziz ke. Ada macam hero pujaan malaya ke lu tu.

Selalu juga gua dengar orang bersembang hal mencari calon isteri ni. Kononnya kahwin ni sekali so kita kena la pilih yang terbaik. Gua takde hal sangat dengan benda tu. Tapi gua nak tau definasi terbaik bagi lu orang tu macam mana sebenarnya. Dari survey yang gua buat ( kemain gua buat survey ye dak ) kebanyakannya nak yang beriman, cantik rupa paras, yang boleh membahagiakan suami dan macam-macam lagi. Gua just angguk sambil tunjuk jari tengah kat muka diorang tapi dalam imaginasi gua je la. Lu orang masa gua tanya ni isap dadah ke apa woih?

Memang tak salah wei lu orang nak bermimpi. Tapi berpada la. Bukan lah maksud gua yang lu orang tak boleh dapat isteri yang solehah bagai. Tapi tolonglah jujur ngan gua. 1st kriteria yang lu carik dekat perempuan ni sebenarnya paras rupa dan potongan badan dia kan. Solehah dan beriman ni kira bonus je bagi lu orang. Lu orang sebenarnya tak kisah pun beriman ke tidak dia ni. Bukan niat gua nak mempertikaikan tahap keimanan lu dengan bakal pasangan lu. Kalau betul lu nak yang beriman solehah bagai apasal lu putus dengan awek lu yang bertudung dan lu gantikan dengan yang terdedah sini sana tu?

Banyak benda gua nak tulis. Banyak benda gua nak maki. Tapi gua malas. Gua sedar yang gua bukan lah penasihat yang baik. Gua pun macam lu orang juga. Tapi gua takde berpikir smpai ke situ. Gua bukanlah perfection seekers macam tu. Gua terima seadanya bakal bini gua. Sebab dia, gua yakin dan percaya bakal bini gua ni akan membahagiakan gua. Tapi risau jugak. Benda jodoh ni kita tak boleh nak cakap sangat. Mana la tau kan. Tapi mintak dielakkan.

Gua berharap sangat bila bini gua dah tua berkedut nanti kasih sayang gua ke dia still sama macam apa yang gua rasa sekarang. Dan gua juga harap bila-bini lu orang yang mantop tu akan kekal mantop untuk 50 tahun akan datang. Aminnn.

Kepada sayang gua kalau lu terbaca apa yang gua mengarut ni gua just nak cakap yang gua sayang ke lu more than a love songs. Hehehe. Malam tadi gua teremosi sebenarnya. Sampai telefon ke dia pun tiba-tiba sebak. Tapi entah kenapa. Gua rasa bersyukur. Bersyukur sebab masih ada yang sayang ke gua. Maksud gua umum ye. Bukan awek gua je. Semua orang. Ye semua.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

1 comment: